Gran Canaria

We vliegen vanaf Groningen Airport Eelde Met TUI Fly naar Las Palmas de Gran Canaria. De eerste vakantie sinds de corona pandemie en nog unieker; de eerste vakantie van mij samen met mijn dochter! Doordat de winkel open blijft, staan we er met z'n 2-en voor om een mooi nieuw avontuur aan te gaan. Een enkele reis naar Las Palmas geboekt, we combineren namelijke 2 Canarische Eilanden.

De vlucht vanaf Groningen komt laat in de avond aan, de huurauto staat klaar (vw polo) - uiteraard via onze partner SunnyCars geboekt - en we rijden op navigatie (TomTom met de stem van mijn dochter) naar ons eerste hotel.

Hotel Rural el Mondalon. Een kleinschalige accommodatie gelegen pal naast de slapende vulkaan / berg Pico de Bandama. We worden prima opgevangen door de manager en kunnen nog een hapje eten en drinken in het on-site restaurant.

Dag 2 - we bezoeken de top van Pico de Bandama, het eiland ligt gedeeltelijk nog in de mist, we rijden snel door naar Jardin de Gran Canaria, een mooie cactus / botanische tuin vlakbij de hoofdstad Las Palmas. Daarna gaan we naar de oude wijk "La Vegueta" in de hoofdstad. Wie aan Gran Canaria denkt, denkt veelal aan de stranden en de masale badplaatsen, in deze wijk wordt je tientallen jaren terug geworpen in de tijd. Aanraders zijn het Columbus Huis, Cathedraal Santa Ana en de markthal. Dit alles is gemakkelijk te voet te doen, de auto kan je op een van de vele (betaald) parkeerplaatsen kwijt.

We hebben genoeg tijd om nog naar Playa del Ingles te gaan, even een plons in de zee en een cocktail op het strand. Slechts 40 minuten rijden. Hebben we toch even het strand gezien tijdens deze reis naar het "andere Gran Canaria" . Terug in het hotel kunnen we nog even afkoelen aan het kleine maar prima design zwembad.

Dag 3 - We gaan via het plaatse Teror naar het binnenland van het eiland. In Teror worden we getipt voor de lokale markt te bezoeken en bezichtigen we het kerkje. Al slingerend gaan we omhoog en komen aan in het hoogstgelegen dorp Artenara. Vlakbij is ons doel en dat is de Parador de Cruz de Tejeda. Eer werkelijk prachtig hotel met uitzicht op o.a. Roque Nublo, een markante rots die vanuit alle windrichtingen te zien is. Het infinity zwembad is alleen mogelijk te gebruiken als de Spa wordt geboekt, dit is geen straf. Het diner wordt geserveerd in een top-klassse restaurant. De kamers zijn ruim en hebben een mooi uitzicht, kortom alles klopt!

Dag 4 - Bye bye Gran Canaria. We gaan bergaf en richting de luchthaven en vliegen 's middags naar Fuerteventura.

Fuerteventura

Ook op Fuerteventura staat een keurige auto voor ons klaar. We hebben op dit eiland ook 2 accommodaties geboekt. Toch is het programma minder druk. We rijden naar het Zuiden, de Costa Calma voor 2 nachten verblijven we in H10 Tindaya, een superior kamer met uitizht op zee op basis van all inclusive. Al snel komen we er achter dat het eten op zoch goed is, maar de het restaurant is sfeerloos en erg druk. Ook de diner tijdslots bevallen ons niet en gaan daarom de 2e avond a la carte in Route66.

Fuerteventura is een paradijs voor windsurfers. Noémie heeft diverse diploma's gehaald op het Zuidlaardermeer, en mag haar kunsten vertonen op de Atlantische Oceaan. Het begin is lastig, maar nog geen uur aan de gang en ik zie haar trots heen en weer gaan op Playa de Sotavento. Een dikke pluim voor de surfschool van René Egli !

Dag 6 - De laatste avond gaan we luxe slapen in het Sheraton in Calete de Fuste. Maar voordat we hier naar toe gaan staat er een tour op de planning naar Betuncuria de voormalige hoofdstad van dit eiland. De cathedraal is meer dan de moeite waard, alsook Museo del Queso Majorero en onze favoriet; Queseria la Casa del Queso, een geitenboerderij met vrije toegang en waar je een heerlijke kaas proeverij kunt nuttigen. We vervolgen onze weg naar de kust en komen aan bij Museo de las Salinas, hier wordt (nog steeds) zout gewonnen van de zee. Een boer geeft extra uitleg bij de zoutpannen en als je je afvraagt hoe groot walvissen eigenlijk zijn....

Ook op het programma stond een dolfijnen spot excursie vanuit Playa del Castillo. Een enorme commerciele bedoening, maar de natuur blijkt sterker te zijn. Door de (te) harde wind wordt onze excursie geannuleerd. De refund laat helaas lang op zich wachten (tot ver na onze vakantie en veel e-mails), maar de teleurstelling van de dag - en eigenlijk de enige teleurstelling van de hele vakantie - wordt ruimschoots goedgemaakt in het a la carte restaurant van het Sheraton. Eerst nog een laatste Sangria bij Beachclub Chiringuito.

De laatste ochtend. We hebben een late check-out en maken nog gebruik van het zwembad en doen nog 2 rondes op de mini-golf baan bij he Sheraton. De vakantie zit erop.

De oplettende lezer: vliegen van Groningen naar Gran Canaria ? Ja dat kan 2x per week. Helaas Fuerteventura wordt niet gevlogen op onze lokale luchthaven. Terug vliegen we met Condor op Hamburg. Goedkoop, comfortabel en nog geen 3 uur rijden.

The Travel Company - Kumuka Reizen
Wij Maken Reizen Persoonlijk :-)